In1 een diepe polder in Noord Holland2.
Vochtige kou trekt in mijn voeten, de zee
schijnt hier onder de grond door richting Duitsland te stromen.
Grond die langzaam wegzakt; nog een jaar of
tien, dan is het gebeurd. Glimlachend herinner ik me het verlangen dat dit ooit
met mijn geboortedorp zou gebeuren. "Ver van de vette grond zal je
wonen" spraak IzaŠk tegen zijn teleurgestelde
zoon Esau, nadat hij zijn eerstgeboorterecht aan zijn
jongere broer had verkocht, in ruil voor een voedzame maaltijd -ergens spraak
deze opportunistische vroegkapitalistische daad mij. Evenals zijn fantastische
onverschilligheid aangaande ieder vorm van familiaire hi‘rarchie; Esau werd mijn vroege held.
Be a man,
kill someone, be a man, be someone,
kill yourself.3
1 Het
lettertype (Franklin Gothic) wat
ik hier gekozen
heb, komt overeen met het lettertype wat gebruikt is in het partijprogramma van de PVV. De Franklin
Gothic wordt overigens ook gebruikt in de huisstijl van het ÔMuseum Of Modern ArtÕ in New York.
De PVV gebruikt een blauwe kleur voor
zijn letters, die laat ik hier achterwege,
je kunt iconografisch ook te ver gaan. Dit
blijkt overigens een volledig overbodige
voetnoot: mijn gebrekkige digitale kennis nekt mij
in het overbrengen van een lettertype op een webpagina. U leest deze tekst waarschijnlijk
in een ander
lettertype dan de eerder genoemde Franklin Gothic.
Het CDA-groen en het White ManÕs
Burden-wit straalt u wellicht
tegemoet.
2 Twee woorden die mij
bij voorbaat al enigszins ongelukkig stemmen: ÒnoordÓ - welcome jesus to my southern mind (J.Dowd)
- iedere verwijdering van
de evenaar is een stap in de verkeerde richting, en ÒHollandÓ - dorpen
die naar incest ruiken, hopeloos lang doorgekookte
groente en nare Ôwanna be richÕ-architectuur. Het dorp heet Knollendam (ik ga er vooralsnog
vanuit dat dit een grap
is).
3 In de aankondiging van de kunstmanifestatie (waar dit essay deel van uitmaakt) stond: Ôgeen punkÕ. Deze is evenwel van de Sex Pistols. De koppeling
van Òbe a manÓ aan Òkill someoneÓ verwordend
tot Òbe someoneÓ en Òkill yourselfÓ heb ik, in mijn adolsecente
onschuld nooit gezien als uitnodiging
tot zelfmoord, of als oproep om er
moordend op uit te trekken. De betekenis van deze tekst lag voor mij veeleer in het loskomen van de familieband, het ontwortelen van conditionering,
het ridiculariseren van iedere
etnische achtergrond, om uiteindelijk
in het licht van een volledig vrije geest het ego vaarwel te kunnen zeggen.
Doodsbenauwd voor de dood trekt de nostalgie
zijn vernietigend spoor door iedere vrije gedachte.
Godverdomme, wat is het hier koud.
Aan het eind van de doodlopende weg4,
die 4 kilometer eerder begon, waan ik mezelf in niemandsland: een kaalgroen
zompig landschap, hier en daar wat kleine boerderijen, volle sloten die bij een
volgende regenbui zeker en vast overlopen, koeien. Mijn waan van niemandsland
is van korte duur: hier stuurde Pol Pot de verderfelijke stedelingen naar toe,
hier zou de ÔeliteÕ zijn decadent gedrag wel afleren, en uiteindelijk, als
variant op de historisch onvermijdelijk overwinning van het proletariaat, de
nieuwe mens ontstaan. De ÔAgrafrageÕ5 heeft Pol Pot zich nooit gesteld.
Dit is het land waar de Chetniks
zich bewapend hebben om jarenlang mondain Sarajevo lam te schieten, hier houdt Ratko Mladic zich nog steeds
schuil. Hier zorgen zuipketen voor grotere aantallen vroegtijdig afgestorven
hersencellen dan menig grootstedelijke housefeestje, richten Ôaardige oomsÕ en
Ôouderlingen die een oogje dichtknijpenÕ meer schade aan dan Ôtrotse broersÕ
die de eer van hun familie willen redden6. Hier doe ik mijn auto op
slot.
Haastig kijk ik om me heen of een of andere
boerenpummel mijn grootstedelijke nek subiet wil omdraaien, of een hondsdolle
vos me in mijn kuiten bijt, of de modder niet langs de zijkant mijn schoenen
inglijdt, vermengd met koeienstront. Mijn neus begint allengs te kriebelen en
ik voel een keelpijn opkomen. Lekker weg in eigen land.
4 Het begrip
Ôdoodlopende wegÕ werd ooit op een geweldige manier volledig ontkracht door een
aantal Oekra•ners die ons (mijn vrouw en ik in een volkswagentransporter; volledig verdwaald) een modderig veld in stuurde in de richting van
ÔZhovti VodiÕ, en mij
verbaasd aankeken toen ik op de kaart de duidelijk aanwezig asfaltweg vragend
aanwees. –nee, dan moesten we even terugrijden, links af en vonden we na
een paar honderd meter de asfaltweg; maar zo door het veld kom je er ook!
Hulde aan de niet langs begaande
paden gekaderde blik van deze vriendelijke
Oekra•ners.
5 Marx zelf
worstelde ook met de plattelandsbevolking, die hij nergens in zijn klassenstrijdtheorie ondergebracht
kreeg: immers, de boeren hadden, in tegenstelling tot het proletariaat,
bezit. Ik heb mijn oma,
verre van communistisch overigens, weleens horen zeggen Ôdat
je met boeren geen medelijden hoeft te hebbenÕ.
6 In 2002 stapt
Hirsi Ali over van de PvdA naar de VVD. Dit zelfde jaar werd Pim Fortuyn
vermoord. Het benoemen
van de Islam als achterlijke cultuur en verderfelijke ideologie werd gemeengoed. In diezelfde periode werd bekend dat
er in een Noord Hollands dorp een omvangrijk
incestdrama heeft afgespeeld waarbij diverse kinderen, ouders, ouderlingen, familieleden jarenlang betrokken waren. Deze affaire kreeg nagenoeg
geen aandacht in de media.
– De naam van het dorp
ben ik vergeten,
navraag bij Ôstichting lotgenoten incest slachtoffersÕ brengt geen opheldering, alsof de hele zaak
volledig is weggemoffeld. ÒEr zijn zo
ontzettend veel insectdramaÕs waarbij hele families in kleinere dorpsgemeenschappen betrokken zijn meneer, ik
zou u over deze affaire in
het bijzonder niets kunnen vertellenÉÓ
Een mug zoemt rond mijn hoofd. Natuurmonumenten
heeft zo zÕn vernietigende werking
op ieder ecosysteem.7 Is hier onlangs de Malaria parasiet niet
aangetroffen in een mug die zijn leven lang een boerenschuur niet verlaten had?
Ik loop over trilveen en vraag me werkelijk
af wat ik hier doe.8 ÔIkÕ is al lang ÔwijÕ, want ÔikÕ herinner, maar
lang niet alles.
7 Ik citeer hier uit het ÔRapport Ecologische
Randvoorwaarden weidevogels in broedseizoenÕ, van de Ôkenniskring weidevogelslandschapÕ, een 104 paginaÕs dik
wetenschappelijke verhandelingen over de ecologische staat van het Wormer- en Jisperveld waaronder ook de Schaalsmeerpolder
valt: ÒZonder kennis van deze processen is weidevogelbeheer eigenlijk een Ôblack-box approachÕ waarbij
men draait aan een paar knoppen
van het ecosysteem en vervolgens
de weidevogelstand ziet verbeteren of verslechteren zonder dit te
kunnen verklaren.Ó Verder begrijp ik van het rapport niet veel,
behalve dat de grutto weer verdwijnt, nadat hij juist weer na decennia van
afwezigheid zijn lange snavel aan het firmament heeft getoont.
De relatie tussen de afname van de grutto (volgens mij een bedachtzame vogel
die steeds met zÕn handen op zÕn rug rustig her en der een wormpje meepikt) en
de toename van de kemphaan (zijn karakter is in zÕn naam terug te vinden, lijkt
me zo) kan ik slechts literair maken.
8Het woordje ik is hier eigenlijk niet van belang, ik heb
geen moeite met rondhangen op plekken waar ik eigenlijk niets te zoeken heb: in
Uganda werd het scheldwoord ÔMzunguÕ,
wat de inlandse bevolking vaak naar het hoofd van de nietsvermoedende blanke
passant slingerd, een eretitel toen ik de vertaling
uit het Swahili vernam: Òhij die maar wat rondhangt
en niets doetÓ –daar sta je dan met je White ManÕs
Burden en je vooringenomenheid.
Terug in de auto hoor ik
(nu wist ik het zeker) door de radio een reportage over een nieuwe
politieke partij: de partij voor de planten. Dat planten ook gevoelens hadden.
Na enige droge opmerkingen over Ôaandacht voor voedselÕ Ôzelfvoorzienende
kwaliteitenÕ en Ôbelang van een agrarische cultuurÕ kwam het schaamteloos over
de lippen van de partijvoorzitter:
ÒEigen planten eerstÓ.